کیش مهر

برگ هایی در آغوش باد

کیش مهر

برگ هایی در آغوش باد

رعایت نکردن نکات ایمنی باعث مرگ دو کارگر فاضلاب شد

سلام

یکی از مهمترین عوامل بروز حوادث رعایت نکردن اصول ایمنی در حین کار توسط کارگران و فراهم نکردن لوازم ایمنی توسط کارفرمایان است که متاسفانه همه ساله باعث حوادث ناگواری می شود .


خبر ی که در اینجا آورده ام مربوط به حادثه ای است که هفته گذشته رخ داد ودر سایت آتش نشانی نیشابور نیز آمده است . من نیز با آوردن برخی از اخبار حوادث در اینجا درپی آن هستم که زنگ هشداری برای هموطنان عزیز به صدا در آورم و بتوانم نکات ایمنی را نیز بازگو نمایم .


مرگ دو کارگر پیمانکار فاضلاب در مجتمع فولاد خراسان



دو کارگر پیمانکار فاضلاب که برای بازکردن مسیر فاضلاب داخل مجتمع فولاد خراسان وارد یک چاه سه متری شده بودند در اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند .
این حادثه در ساعت 22:5 دقیقه روز سه شنبه اول شهریور ماه به ستاد فرماندهی آتش نشانی نیشابور اعلام شد که بلافاصله نجاتگران ایستگاه یک به محل اعزام شدند . همزمان با اعزام این نسیم نجات علی اکبر شکیبا معاونت عملیات سازمان با مسئول واحد امداد و نجات سازمان و یک نجاتگر دیگر نیز راهی محل حادثه شدند .
به گزارش نسیم نجات اعزامی ، آتش نشانان فولاد که قبلاً در محل حاضر شده بودند اقدام به برداشتن دریچه بتنی و نصب دستگاه دمنده هوا کرده بودند . نجاتگران ایستگاه یک به محض رسیدن به محل با استفاده از دستگاه تنفسی بایلاند وارد چاه شده و اقدام به خارج کردن جنازه ی 2 کارگر نمودند .
گفتنی است در این حادثه فرد اول که استادکار بوده و 40 سال سن داشته دچار گازگرفتگی شده و شاگرد او که برای کمک به استادش وارد چاه شده نیز به همین بلا دچار شده و متاسفانه هر دو نفر جان خود را از دست داده اند .
شایان ذکر است که گاز گرفتگی در داخل چاه هر ساله جان تعدادی از کارگران و حفاران چاه را می گیرد که توجه به نکات ذیل در این مورد لازم و ضروری است .
بیشترین گازهایی که در چاه ها وجود دارد عبارتند از :
1-گاز هیدروژن سولفوره 2- آمونیاک 3 - گاز کربنیک 4- متان


گازهیدروژن سولفوره


این گازها در اثر سوختن ناقص موادی مانند مو و پشم و گوشت و موادی که دارای گوگرد می باشند بوجود می آید . بوی این گاز شبیه بوی تخم مرغ گندیده می باشد . مقدار خیلی کم این گاز را می توان با حس بویایی تشخیص داد در جاهایی که تدریجاً استشمام شود حس بویایی را فلج می کند .
1 % این گاز شدیداً خطرناک است و تا 2% این گاز را می توان تشخیص داد در جایی که مقدار گاز در چاه زیاد باشد تخلیه گاز باید با وسایل ضد جرقه انجام گیرد . اگر گاز در محیط سر بسته ای از داخل چاه نشت کند امکان مسمومیت وجود دارد . شخصی را که برای مدتی از این گاز تنفس کرده باید به هوای آزاد انتقال داد و در صورت عدم تنفس اقدام به دادن تنفس مصنوعی و اکسیژن نموده و مصدوم را به بیمارستان منتقل نمود .


آمونیاک :


این گاز از هوا سبک تر، بی رنگ و بوی آن تند و زننده و در صورت اختلات با هوا و گرم شدن و همچنین با تحت فشار قرار گرفتن قابلیت انفجار دارد . خنثی سازی آن با آب پودری صورت می گیرد این گاز باعث تحریکات چشم، بیتنی و مجاری تنفسی انسان می گردد و بی هوش کننده و سرفه آور است حتی در سطح پوست تولید سوختگی می کند وجود 1 الی 5% درصد این گاز به مدت 1 ساعت تولید مرگ می کند .
شخصی که دچار مسمومیت با این گاز شده باشد عرق شدید می کند که باید به هوای آزاد منتقل شود و چشم و پوست و محل های آلوده را با آب زیاد شستشو داد همچنین هرگونه لباس آلوده را از تن وی خارج نمود .


گازکربنیک :


گازی بی بو، بی رنگ، غیر قابل اشتعال سنگینتر از هوا و محلول در آب است ، این گاز می تواند سرعت و حجم تنفس را 50% بالا ببرد وجود 3% آن سرعت و حجم تنفس را 2 برابر می نماید و مقدار 10% آن کمتر از چند دقیقه تولید مرگ می نماید عمده ترین خطر این گاز بالا بردن سرعت تنفس است .
کمکهایاولیه :
انتقال به هوای آزاد، دادن تنفس مصنوعی و اکسیژن در جایی که لازم باشد .


گازمتان :


بی رنگ، بی بو و قابل اشتعال و انفجار و مقدار کمی از آن در آب حل می شود .
مخلوط این گاز با هوا و اکسیژن و با گاز کلر قابل انفجار است ، کمی سمی است و استنشاق آن به مدت طولانی جای اکسیژن را در دستگاه تنفسی اشغال و تولید خفگی می نماید . باید مصدوم به هوای آزاد منتقل کرد و در صورت لزوم اقدام به تنفسی مصنوعی نمود .
کمبوداکسیژن :
در بعضی از چاه ها ممکن است گازهای مسموم کننده وجود نداشته باشد اما بخارات ( دم ) و گازهای بی اثر جایگزین اکسیژن شده و درصد آن را پایین می آورد و شخص را دچار خفگی کامل یا ناقص می کند .
برای جلوگیری از خطر گاز گرفتتگی باید افراد قبل از ورود به چاه از سیستم های دمنده ی هوا حداقل به مدت 2 یا 3 ساعت استفاده نمایند و با استفاده از دستگاه گاز سنج قبل از ورود به چاه و در ضمن کار میزان آلودگی داخل چاه را اندازه گیری نمایند . در صورت وجود گاز های مذکور حتماً باید از دستگاه تنفسی استفاده شود .


منبع خبر: سایت آتش نشانی نیشابور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد